Orginalknapp

Just UX-it: Svenskeknappen

facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailfacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

 

Evnen til å komplisere
Noen ganger lurer jeg på hvor utrolig komplisert en enkel oppgave kan løses. For eksempel
det å lage en innretning som gir grønn mann. Dagens løsning i Bergen kommer direkte fra
Söta Bror a.k.a. Prisma teknikk.  UX betyr som kjent User Experience men denne svenskeknappen ser ut som en gjeng sammenrasket hits med høy Bounce Rate garanti.

Orginalknapp
Her skal det ikke mangle noe, tvert i mot. Svenskene har designet fire tilsynelatende like «knapper» med samme funksjon.

Er det virkelig nødvendig?
Svaret er som oftest nei. Har man flere like innganger til en oppgave gjør det brukeren usikker og  brukeren vil i beste fall bruke lengre tid på å løse denne. I verste fall lar de være å utføre oppgaven, i dette tilfellet haster over på rød mann. Skulle Prismagjengen lure så redesignet jeg deres stolthet TS-90X i Photoshop på ca 13 min. Her er resultatet:
Forenklet knapp
Just UX-it!
Tro ikke jeg tok lett på oppgaven, jeg laget selvsagt min egen UX-it prosess.
Oppdrag:
Designe en fysisk løsning for å la fotgjengere få grønn mann ved et lysregulert overgangsfelt.
Forprosjekt/Personas/Setting:
Man kan anta at sluttbruker i situasjonen ved et lysregulert overgangsfelt har god erfaring med hvordan de skal få grønn mann. Brukermanual eller overdreven bruk av ikoner til en så enkel oppgave er derfor overflødig.
Topptask:
Få bruker til å trykke på knappen som gir grønt lys.
Informasjonsarkitektur:
Knapp
Design:
Én knapp som ser ut som den kan trykkes inn
Hvilken hit valgte du?

 

0 comments on “Just UX-it: SvenskeknappenAdd yours →

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *